Pomysł na zdrowe śniadanie. Jaglanka na mleku kokosowym z masłem orzechowym i rodzynkami.

kasza jaglana na mleku kokosowym

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlatego tak ważne jest, aby było to zdrowe śniadanie, a nie byle co, chwycone i pożarte w biegu. Dla mnie idealnym wyborem jest jaglanka na mleku kokosowym. Można ją także przygotować na mleku zwykłym, ale ja lubię tę soczystą nutkę kokosa. Do jaglanki dodaję łychę masła orzechowego oraz garść rodzynek i mam pyszne i zdrowe śniadanie, które daje mi energię na cały dzień. Jeśli nawet potem, w ciągu dnia, nie mam już czasu na zbilansowany posiłek, to zjedzona rano jaglanka zapewnia mojemu organizmowi potrzebną dawkę witamin i mikroelementów. Oczywiście staram się, aby pozostałe posiłki też były zdrowe, ale wiesz, jak to jest. Nie zawsze da się ogarnąć wszystko. 

Kasza jaglana. Synonim zdrowia.


Na pewno obiło Ci się o uszy coś o prozdrowotnych właściwościach kaszy jaglanej. To niepozorne proso, którym zajadali się nasi pradziadkowie, dziś znów króluje na stołach. I bardzo dobrze, bo kasza jaglana ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy. Ma właściwości alkalizujące oraz jest lekkostrawna. Ponadto nawilża jelita, działając jak probiotyk, który dokarmia ich mikroflorę. Zawarty w kaszy jaglanej tryptofan przyczynia się do produkcji serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Ma więc właściwości antystresowe i antydepresyjne. Magnez zawarty w kaszy jaglanej pomaga zmniejszać objawy migreny i minimalizuje ryzyko wystąpienia zawałów serca. Kasza jaglana zawiera dużą ilość krzemionki, która odpowiada za stan i wygląd włosów, skóry i paznokci. Z kolei witamina B3 (niacyna), obecna w kaszy, normalizuje poziom cholesterolu. Kasza jaglana nie zawiera glutenu i jest antyalergiczna. Dlatego jest niezastąpionym posiłkiem dla osób o wrażliwych żołądkach. Wysoka zawartość białka powoduje, że kasza jaglana jest doskonała dla osób, które ograniczają ilość mięsa w diecie. Także dla dbających o linię. 100 gram kaszy jaglanej zawiera około 300 kcal. Według mnie, kaszę jaglaną spokojnie można zaliczyć do kategorii superfood. 

Kasza jaglana w mojej diecie.


Mogę śmiało powiedzieć, że kasza jaglana codziennie ratuje mój, bardzo wrażliwy, żołądek. Kiedyś cierpiałam na przewlekłe bóle żołądka, jakieś dziwne skurcze, których żaden lekarz nie potrafił zdiagnozować. Teraz staram się jeść każdego dnia co najmniej jeden posiłek z udziałem kaszy jaglanej i czuję się doskonale. Najczęściej jest to jaglanka, którą gotuję sobie na śniadanie. Mój ulubiony przepis znajdziesz na końcu tego wpisu. Zachęcam Cię też do eksperymentowania. Do kaszy jaglanej możesz dodać wszystko to, co lubisz i serwować ją na tysiąc różnych sposobów. Na obiad jem kaszę wymieszaną z pesto i pomidorkami koktajlowymi. Na kolację, zapiekaną z wydrążoną cukinią. Na deser, jako budyń jaglany. W przerwach pomiędzy posiłkami, gdy zgłodnieję, odgrzewam sobie jaglankę pozostałą ze śniadania. Odkąd jem kaszę jaglaną regularnie (nie tylko pod postacią jaglanki), widzę, jak poprawia się kondycja moich włosów i paznokci. Poza tym, po posiłku z udziałem kaszy czuję się wyjątkowo lekko i wiem, że mój żołądek jest mi za to wdzięczny. 

Fakty i mity na temat masła orzechowego.


Masło orzechowe jest kaloryczne. Fakt. 1 łyżka masła z orzechów arachidowych to około 140 kcal. Pomimo tej kaloryczności, może ono jednak stanowić znaczący element zdrowej, zrównoważonej diety. Szukaj w sklepach masła orzechowego o dobrym, czystym składzie, bez niepotrzebnych dodatków. Jest ono bogate w białko, zawiera całą moc przeciwutleniaczy, sprzymierzeńców zdrowego serca. Posiada sporą ilość błonnika. Masło orzechowe, podobnie jak kasza jaglana, zawiera tryptofan, mający zbawienny wpływ na nasz mózg i odporność na stres. Masło orzechowe jest bogate w witaminę E, zwaną witaminą młodości, która zabezpiecza nasze komórki przed działaniem wolnych rodników. Jest też bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe: oleinowy, linolowy i alfa-linolowy, odpowiedzialne za spalanie tkanki tłuszczowej. Mitem jest więc stwierdzenie, że masło orzechowe jest niezdrowe, bo tłuste. Spożywane w rozsądnej ilości, jest bardzo ważnym składnikiem diety. Całkowite wyeliminowanie tłuszczy z diety nie jest bowiem, wskazane, a my podczas jej komponowania powinniśmy odróżniać tłuszcze nasycone od nienasyconych. Ja dorzucam masło orzechowe do mojej śniadaniowej jaglanki oraz do koktajli. Jego dodatek sprawia, że potrawa staje się kremowa i pyszna. 

Przepis na śniadaniową jaglankę na mleku kokosowym z masłem orzechowym i rodzynkami.


Składniki (dwie porcje):

1 filiżanka kaszy jaglanej

2,5 filiżanki mleka kokosowego

2 łyżki dobrej jakości masła orzechowego arachidowego (100% bez żadnych dodatków)

1 łyżka rodzynek (lub więcej, jeśli lubisz)


Wykonanie:

Odmierz kaszę i wsyp na gęste sitko. Płucz pod bieżącą, letnią wodą tak długo, aż woda wypływającą spod sitka przestanie być mętna. Przełóż wypłukaną kaszę do garnka, dodaj mleko kokosowe i doprowadź do wrzenia. Gdy kasza zacznie się gotować, zmniejsz moc palnika prawie do minimum, przykryj garnek pokrywką i gotuj ok. 20 minut, aż kasza całkowicie wchłonie mleko i przestanie być sypka. Ma mieć postać lepiącej się, kremowej masy. Wyłącz palnik i dodaj do kaszy masło orzechowe. Wymieszaj dokładnie, aż masa stanie się jeszcze bardziej kremowa. Dodaj rodzynki. Nie musisz ich wcześniej moczyć w gorącej wodzie, bo dodane do ciepłej kaszy, staną się miękkie i pulchne. Przełóż jaglankę do miseczek i podawaj. Możesz udekorować świeżą miętą i polać syropem z agawy lub klonowym. Jeśli lubisz, połóż na wierzchu garść sezonowych owoców. Malin, albo truskawek. Dzięki temu poziom pyszności tej prostej i zdrowej jaglanki poszybuje jeszcze wyżej.

Smacznego!







Jeśli ten wpis wydał Ci się wartościowy, udostępnij go, proszę:

8 komentarzy:

  1. A ja nigdy kaszy jaglanej nie jadłam i... wygląda na to, że wiele straciłam. Czas nadrobić zaległości! Może i mój żołądek zacznie dzięki niej funkcjonować lepiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj koniecznie. To się może wydawać, jak bajka, ale faktycznie kasza jaglana działa, niczym plaster na żołądek. Tylko koniecznie pamiętaj o płukaniu kaszy przed gotowaniem. To jest trochę upierdliwe, ale koniecznie, żeby pozbyć się nieprzyjemnej goryczki. Potem już jest z górki :)

      Usuń
  2. Jestem uczulona na kokos i orzechy niestety, ale danie na pewno jest pyszne i zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaglanka jest też dobra na mleku sojowym ze świeżymi owocami :)

      Usuń
  3. Uwielbiam takie połączenia smakowe.

    OdpowiedzUsuń
  4. To ciekawe, co piszesz, że jagła wyleczyła u Ciebie przewlekłe bóle brzucha.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2019 Drugie imię , Blogger